1 september innebär nytt år i företagandet, på en måndag påpassligt nog. Jag stängde förra året på 2 100 000 vilket imponerade på mig själv. Jag minns att en hel del av intäkterna kom lagom till sommaren, och detta företagsår visar på samma mönster – men något förskjutet. Så istället för en intäktsskjuts rätt in i semestern så kommer jag ha en flygande start från nyss och väldigt mycket från typ nu.
Den stora utmaningen är att jobba lagom mycket och att inte hela tiden vilja ha mer. Jag har uppenbarligen svårt att tygla sådant.

Istället för att rabbla kunder jag jobbar med (vilka alla är inom besöksnäring, sport/outdoor och passion products) så ska jag berätta vad jag gör:
👉 Förra året hade en ökning av företagare som jag coachade. Detta året har en särskilt ökning bestått av relationsbyggande content marketing och community relations management med den gemensamma röda tråden målgruppen 30+. Det blir ett annat förhållningssätt när jag jobbar med denna typ av innehåll, jämfört med om jag inte skulle haft fokus på community. Mer engagemang på andras konton, än just push-captions i eget innehåll.
👉 Brainwork och strategisk rådgivning. Kanske det mest tillfredsställande arbetet av allt. Och som jag skulle bli långt mycket svagare inom om jag inte samtidigt hade några uppdrag fokuserat på rent operativt arbete. Jag behöver både och! Strategisk rådgivning handlar om att steg för steg närma sig mål, som inkluderar att också påverka andra.
👉 Content photography. Kul ju! Det ger mig skäl att vara ute mycket mer. Jag har ju fotojobb att utföra. Detta är ett rent pleasure. Eftersom jag själv är beställare av contentfotografi så vet jag hur viktigt det är att fota för syfte. Content creation är ett helt annat typ av arbete än vad t.ex. en informatör eller kommunikatör gör. Enligt mig. De behövs för olika saker. Jag sätter både strategierna och utför det operativa, ibland blir det bäst när jag gör det själv.
👉 Skrivande. Det mest grundläggande och mest frekventa i allt jag gör. Mycket handlar om ord och jag tar absolut hjälp av AI för att starta igång en text, men lägger min egna expertis i att förfina och optimera. Det är trots allt ett hantverk och AI-förslag behöver kureras till 100%.
👉 Workshops och struktur för smarta idéer. En av mina styrkor är att ställa frågor. Med rätt frågor föds insikter.
👉 Konverteringsoptimering är absolut att ta i. Men mitt engagemang med att optimera outcome av paid social har absolut ökat.
👉 Marknadschef. Och en hel operativ marknadsavdelning. Det gäller att kunna lite av allt och framförallt att förstå det man inte kan.
Överlag har jag behållt mitt stora fokus på affärsutveckling och strategisk rådgivning. Det operativa arbetet bidrar till mitt ständiga lärande. Och fotograferandet är sjukt kul och något som jag lyckas vara bra på.

Över året har koncentrationen av mitt arbete gentemot internationella marknader ökat, och en av de stora utmaningarna – men också höjdpunkterna – var att leverera en varumärkes- och marknadsworkshop på engelska. Fick flashbacks till när jag bodde i Kanada, vilket är preskriberat this day in age.
Jag går in i ett nytt företagsår med en fresh ny dator. För mig. Egentligen är den begagnad men i nyskick. I onsdags lös den upp för första gången och eftersom allt jag jobbar med finns sparat bland alla moln och digitala tjänster behövde jag knappt ens flytta över något. Bara mina presets i Camera Raw!
Och så går jag in i det nya året med ett lugn. Jag är bra på mycket, och det jag inte är bra på ska jag inte jobba med. Det är därför jag gör vissa projekt själv, och andra projekt i team. Jag vet att jag är skarp och leveranssäker och att jag faktiskt skulle kunna ta mig an det mesta.