I början av SoMe-eran bestod alltsammans av ett enda ekosystem med ett fåtal plattformar och alla som ville skapa sig sin business, oavsett om man var influencer eller annan digital entreprenör, vallades i ungefär samma fåra och man utgick från ungefär samma mall.
Idag är det annorlunda. Och nyckeln till framgång, dvs att kunna skapa sig en inkomst på sin affärsidé som är tillräckligt för att man ska kunna leva på den, är att skapa sig sitt egna ekosystem. Vad ska man använda till vilken nytta och hur ska flödet funka.
Att befinna sig på prick alla plattformar som finns med målet att bygga upp jättepubliker tjänar inget till. Till skillnad från vad många tror, bör tilläggas. För nog är det många som längtar efter TV-soffor och att få vara med i magasin, utan att veta att detta är tid som krävs men som sällan ger någon som helst ersättning.
En dag i juli höll jag en workshop med en företagare som ska få sin affärsidé att flyga. Vi hade en heldag med många samtal, många tankar att fånga upp och skapa systematik kring och förstå att det vi gör behöver rymmas inom våra begränsade resurser: tid, energi och pengar. Fast just denna workshop handlade mycket om innehåll, ska tilläggas. Innehåll och drivkrafter och att “få ihop det”. En hel del om val av plattformar också. Strategiska val kring hela den matchningen, i symbios med kundresan och målgrupper.
Såhär såg det ut:





Ett tydligt exempel jag vill lyfta är Clara Lidström som dels har sin pod ihop med Malin Wollin, där deras sätt att jobba på är att varannat avsnitt ligger bakom betalvägg och varannat inlägg är gratis. Ett väldigt enkelt ekosystem att förstå sig på. 39 kr kostar det, per månad. Givetvis kan man signa upp sig för en månad bara, och bingelyssna ikapp. Och nog gör vissa så. Men jag skulle tro att långt många fler av oss betalar löpande för att vi ändå hyser någon form av välvillig känsla för denna podduo. Jag menar, det är massa saker man kan göra när ingen ser på. Typ kasta papper i naturen. Vissa gör det, vilket syns. Men de flesta gör det ändå inte.
En av de större förändringarna Clara gjort i sommar är att också lägga sin blogg delvis bakom betalvägg. Jag signade upp mig för 49 kr per månad. Och det är nu det intressanta börjar: det finns många plattformar och hur vi använder dem kan göras helt olika eftersom vi skapar våra egna digitala ekosystem och flöden beroende på vad vi vill uppnå. Det är här det gäller att tänka till, och i många fall är det hela företagandet!
Jag ska ge dig ett exempel: det finns jättemånga digitala kartor. Gratiskartor på internet och sociala medier och what have you. Men, det är också jättemånga som köper fysiska digitala kartor. På samma sätt svämmer internet över av tips till det ena och andra men folk köper gärna tips i samlat format i en bok, eller en digital guide.
Affären behöver inte ligga i att skapa något som inte finns. Utan i att skapa något som är lite härligare, eller lite bekvämare, till exempel. Eller: bara för att en blogg är gratis innebär inte att en annan ska vara det.
Vi är inne i en väldigt spännande fas. En uppluckring av det vi trott, sett till den digitala världen och SoMe, och en ny formation av allt möjligt och framförallt: härligt frigörande. Och ska du tjäna pengar på det du gör, utan att behöva lägga till massa andra saker, så bör du tänka till och forma en strategi för ditt ekosystem.
Clara tjänar pengar på sitt innehåll, sitt content. På bloggen, genom podden och i bokform. Hennes tankar, hennes kreativitet, hennes kunskap som jag lite slarvigt lägger i facket “livet”. Clara anpassar sitt ekosystem utifrån det och har minskat mellanrummet mellan innehållet och intäkten.
Här kan du förresten läsa hennes inlägg om betalväggen.
Jag tjänar inte pengar på mitt innehåll, primärt. Jag tjänar pengar på att uppfatta mönster och skeenden och hjälpa andra göra smartare saker och fatta bättre beslut, och på att hjälpa andra att skapa digital påverkan. Dvs mitt digitala innehåll finns för att du ska tycka att det jag kan är så pass intressant att du vill anlita mig för att göra skillnad för ditt företag. Och det är där jag tjänar mina pengar. Jag anpassar mitt ekosystem utifrån det. Alla beslut jag fattar om var jag ska vara eller inte, matchas utifrån sitt syfte.
Det finns flera exempel på personer som famlar där ute. Jag förstår det. Strategin var mycket enklare och mer uppenbar förut, i och med att så många delade samma spelplan och därmed hade ungefär samma strategi. Det krävs fler aktiva val nu. Lite mer tänka till. Och mod.
7 kommentarer
Jag och mina systrar diskuterade detta i vår grupp på whatsapp. Jag är beredd att betala samma pris, eller mer, för streamingtjänster som jag inte ens använder alls vissa månader. Ändå sitter det långt inne att betala för en blogg, där jag ändå läst i princip varje inlägg de senaste åren. Vad säger det om mig? Är det en sån person jag vill vara? Jag funderar än men kanske blir en sån lösning som du skrev om längre upp, kanske köper en prenumeration vissa månader och läser tillbaka. Jag har inte helt bestämt mig än för jag har inget tydligt svar.
Det är spännande det där: är det för att blogg alltid varit gratis? Lite samma som med journalistik, där det också varit en historisk tröghet men tror det lossnar nu. Däremot är det högst intressant att lyssna till podden Mediepodden där de i tidigare avsnitt listat Patreonintäkter och nästan alla på topplistan är män. Dvs män har högre benägenhet att betala för andra mäns innehåll? Vad säger det om oss kvinnor?
Men väldigt intressant fråga du ställde: är det en sådan person jag vill vara?
Den frågan ska vi ha med oss i många av våra vardagliga val!
Intressant spaning! Tänker att den gäller fler än influencers och egenföretagare – även anställda inom kommunikation & marknadsföring. Det har tidigare varit lättare att vara lite schweizisk armékniv: lite formgivning, lite skrivande, lite klippa film, lite sociala medier, lite press & media osv.. Ju fler de sociala kanalerna blir desto svårare (och kostsammare) att hänga med i alla. Om man då nischar sig och avgränsar sitt skillset så avgör ju det sedan vilka kundgrupper och företag/arbetsgivare man kan eller vill jobba med/för. Exempel: jag är troligen helt ointresserad av att jobba med TikTok. Tycker hela algoritmen och appen skriker brain rot. Men då får man ju finna sig att inte jobba med företag vars målgrupp till majoritet består av unga (kanske ffa unga tjejer), osv. Ska bli intressant att följa fler tankar kring detta, tror du slår huvudet på spiken
TRUE THAT! Minns i början på min karriär när en enda person kunde vara “expert på sociala medier”. Det är man inte nowadays, sociala medier innefattar typ 12 olika roller.
Det är VERKLIGEN en spännande fas. Gjorde en snabb frågestund på insta om villigheten bland de som följer mig att betala för att läsa bloggar. Den var… nästan obefintlig. Clara har väldigt trogna följare, så tror säkert att det kommer fungera för henne. Själv kommer jag inte signa upp mig (trots att jag läst hennes blogg till och från i evigheter). Jag söker mig till andra sajter och kommer kika in de cirka trettio procent som fortfarande är “gratis” på hennes blogg. Eller ja, alla vet väl att något gratis inte existerar. Det jag tycker är extra intressant är skiftet som nu lär följa – som betalande läsare bör ni kunna kräva saker. MER av allt. Vad innebär det i praktiken? För kreatörerna själva och för läsarna?
Som sagt, det blir spännande att följa. Oavsett är det coolt att följa Clara, hon är ofta i framkant och fler lär följa efter.
Jag är skeptisk mot sådana där undersökningar. Vem vill betala för något man kan få gratis, liksom? Och, hörde liknelsen någonstans från jättelänge sedan när någon sa “om man skulle frågat folk hur de hade velat förflytta sig snabbare hade många sagt snabbare hästar men ingen hade sagt bil för den var inte uppfunnen. Men, du har i egna inlägg varit inne på att du har stark SEO-kraft och mycket trafik som kommer från sök (bra jobbat) och då är det ett annat ekosystem att skapa sig. Och det är ju precis det som är så spännande. För din blogg så blir det en extra stor usp i förhandling med sponsorer, för när folk googlar eller AI-letar tips så kommer du komma högt och din åsikt är stark. Men kanske är inte kopplingen så stark till de som läser din blogg just pga hög andel som kommer från SÖK och att dina inlägg är tipsiga och inte i lika hög grad personliga som hos Clara. Det där eko-systemet, som sagt. Jag signade upp dels med anledning av innehållet (ej familjdelen men däremot åsiktsdelen) men också för att Clara är i framkant vad gäller nya contenttrender och det intresserar mig mycket; dvs inte alltid vad utan väldigt mycket hur.