Eller som del av advisory board eller rådgivare till beslutsfattare på bolag. Det inser jag när jag lyssnar på diverse styrelsepoddar. Allt klokt som sägs, som jag tänkt tio gånger om. Inte som styrelseproffs, men när jag jobbar nära marknadschefer och VD:ar i syfte att åstadkomma resultat på beslut om riktningar som fattats och mål som ska uppnås.
En av mina styrkor, som jag ofta påminner mig om eftersom det ÄR lätt att falla tillbaka på självtvivel, är min fasta åsikt att det finns ingen ONE SIZE FITS ALL när det kommer till marknadsplaner, inte heller om man lyfter det en nivå till och pratar strategi. Många planer som jag jobbar med ÄR beroende av förutsättningar men framförallt det som sätts och befästs av människorna på bolaget.
Jag vägrar göra marknadsplaner utifrån teoretiskt kunskap enbart. Jag vill alltid ställa tusen frågor som rör siffror och resultat, men också sätt att jobba på som ger förutsättning för planer att lyckas. Skrivbordsprodukter är inget för mig. Att göra en framgångsrik plan utifrån produkt/tjänst man säljer, tillsammans med en rad andra faktorer, ja det är så jag jobbar.
Det är därför jag pratar oerhört mycket livspussel och människors begränsade resurser tid, energi och pengar när jag jobbar med mindre bolag (ofta en- eller fåmansföretagare). Det finns mycket saker man “borde”, men det blir bara hållbart framgångsrikt när utförande och resultat blir bra – samtidigt som människor också mår bra. Då ger framgången skjuts till mer framgång, och det är viktigt i längden när man vill åstadkomma bra resultat.
Omvärldskoll omnämns ofta som ett viktigt bidrag till styrelsebordet. Det är också extremt viktigt i det operativa utförandet. Att ta rygg på omvärlden kan ge oerhörda möjligheter. Även dikeskörningar om det vill sig illa.
Jag tror MÅNGA har hört att det är inte affärsidén enbart som avgör ett framgångsrikt företag. Det är människorna. Jag återkommer till det gång på gång, och jag skrev det senast här.
Ibland behöver man en extern person, oavsett om det är bollplank, konsult, advisory board eller annat – som ska fungera som katalysator. Alltså att få dig som VD eller marknadschef, att se klarare och stå stadigare. Det är en skill i sig och mitt sätt att göra det på är genom att ställa frågor.
Ett otroligt insiktsfullt exempel på kraften av en katalysator var en varumärkesworkshop jag var delaktig på för ett år sedan. Ett dagsverke som gav otroligt mycket genom konsultens sätt att bygga stolthet i teamet, snarare än att komma med egna svar. Genom stolthet föds kraft att tänka smarta tankar. Jämför det med när man är låg och nere och självkritisk. Det skapas sällan bra planer då. Noll momentum. Vilken framgångsnyckel till framtida workshops, brainstorms och planeringsdagar. Ta med den!
Det kliar i mina fingrar. Det finns så många möjligheter i olika företag. Oftast ser man dem klarast utifrån. När man varit *för* länge på ett ställe tenderar man att fastna i every day operations och ser inte möjligheterna.
Att ha en katalysator är inte dumt.