Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Jobb & framgång

Influencers: kreatörer och företag måste tänka om

  • 19 december, 2024
  • Inga kommentater
Total
0
Shares
0
0
0

Det fanns en tid då vi alla var på samma plattformar och följde samma influencers. Det var lite senare än den tiden då vi alla slog på samma TV-program på fredagskvällen. Minns du när prick alla kollade på Fångarna på fortet? Det känns förhistoriskt nu, men en gång var det faktiskt så. Hylands hörna är väl praktexemplet på en stor gemensam lägereld – men det hör till tiden runt Dackefejden.

Den där gemensamma lägerelden finns inte på samma sätt längre. Idag har vi väldigt många brasor. Och för beslutsfattare som ska välja vilka influencers att samarbeta med kommande år ställer det till problem. För vem påverkar egentligen?

Alla har åsikter om influencers – få vet hur de påverkar

Jag har alltid känt starkt för frågan om kommersiella samarbeten eftersom många vill att sina prylar, tjänster eller varumärken ska synas utan att ha en susning om med vilket syfte eller på vilket sätt. Det är ineffektivt och sådant ger mig kli.

Det är alldeles för lätt för en oinsatt person att tycka till om kommersiella samarbeten. Och tycks till, ja det gör det. Ofta från en VD eller random kollega som har helt andra superskills än förmågan att bedöma om en influencer är duktig på sitt yttersta uppdrag: att påverka.

Det är en smal sak att hitta konton med stora följarskaror eller konton med fina bilder. Men det krävs skills att skapa ett superteam med profiler som levererar värde. Dels behövs förståelse för sammanhang och påverkan, men också ett engagemang för relationer och en konstant utvärdering. Och såklart en förväntansbild att jobba mot.

En parentes här: i mina uppdrag jobbar jag med kvantitativa och kvalitativa KPI:er och ingen av dem handlar faktiskt om försäljning – det finns andra mer relevanta mål att jobba mot.

Från mängd till mening – den stora krocken i kommersiella samarbeten

När jag jobbade som marknadschef fick jag otroliga mängder förfrågningar från influencers och kändisar. 80% av dem var dåliga förfrågningar som inte visade på någon som helst affärsinsikt. De flesta av dem, från stora kändiskonton, handlade om att få bo gratis. Förtydligande: jag fick faktiskt inte en enda förfrågan från en kändis som ville ha betalt.

Idag går trenden mot att allt fler influencers vill synas hos företag, och därför taggar in företag och tackar för repostningar och till och med tackar för att få synas i flödet – medan en annan klick “native” influencers kämpar för att få betalt för innehåll och exponering. Det krockar rejält. Kändisarna är också på väg tillbaka, som en motpol till nischade influencers som länge varit både fokus och rekommendationen.

Som “native” influencer konkurrerar du med en massa aspekter i dina kommersiella samarbeten: VD:ar som fått tips från sin systerdotter vem som är “hetast på instagram” och kändisar som tycker att gratis är gott – och så dina andra influencerkollegor.

Influencers behöver tjäna pengar genom fler intäktskällor

Att den generella kändisens attraktionskraft ökar som del av en pågående trend är något av en tjänst för företag, för kändisar har överlag en annan approach till gratisgrejer – deras inkomst är inte primärt uppbyggd kring kommersiella samarbeten. När gratis-är-gott-approachen ökar så skyndar det också på den process som influencers redan är inne i: att det är oerhört svårt att bara ha kommersiella samarbeten som intäktskälla. Därav att många redan skapar sina egna klädkollektioner, kurser, sminkprodukter, böcker och annat gott och blandat.

Som influencer behöver du tänka strategi, precis som vilket annat företag som helst. Om du har din närvaro på SoMe som affärsidé (dvs kommersiella samarbeten på instagram) – bör du inventera din affärsplan och utvärdera om den kommer att hålla? Eller ska närvaron vara din marknadsföring för något helt annat som du säljer? Behöver du utveckla din närvaro? Det behöver inte vara att bygga upp ditt konto TikTok för att göra samma sak, utan kan handla om att bli en tydligare profil inom ditt område eller ta expertrollen i andra forum.

Strategin för hur du ska bygga relation med din målgrupp är viktigare än någonsin

Vi har sedan rätt länge nått den tipping point där inte alla är på alla plattformar utan man väljer det som passar sitt behov och sina intressen. I ett av mina uppdrag utövas en aktivitet som går starkt på TikTok, men det är inte rimligt för företaget självt att vara där. Däremot ska vi stötta de starka profiler som gör det innehåll som går riktigt bra på TikTok. I ett annat uppdrag var min strategi att jobba med en utvald skara influencers på årsbasis, för det gav bäst effekt när vi skapade långa relationer och partnerskapet var autentiskt och inte fokuserade på kampanjer.

Så vad innebär detta? Att du som både influencer och influencer-ansvarig på ett företag ska sätta din strategi under lupp. Sätt din strategi, håll dig till den och följ upp på den. Att strössla lite här och där har aldrig varit sämre än nu. Det gäller alla parter.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Livet med mera

O-typiskt mig

  • 18 december, 2024
Läs mer
Nästa artikel
  • Livet med mera

Julvecka

  • 21 december, 2024
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Jag har mycket att komma till styrelsebordet med

  • 20 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att fira framgångar

  • 18 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Jag är inte den som tänker att det löser sig

  • 16 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

NITTON JORDSNURR FÖR FAN

  • 14 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Om decisions for the ego, och att fatta beslut med mer klarhet

  • 12 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att destinationer samarbetar med influencers är självklart

  • 30 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Snedtänkt: AI vs. Det personliga

  • 16 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mina principer för pengar

  • 25 mars, 2025

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA