Det är en regelbunden vana att jag funderar över min digitala plats och mina digitala relationer. Här på internet är jag både i min yrkesroll som influencer och i min privata person som Sara som jobbar med helt andra saker än just jobbet som influencer. Det vävs samman. Jag aldrig är 100% privat men alltid 100% personlig. Det är en återkommande tanke hos alla som har en publik där man inte känner alla följare att fundera på varför man håller på och hur länge man ska fortsätta.
Så länge det är kul, är svaret för mig och det är inte särskilt unikt.
För tio år sedan hade många svårt att tro att de skulle fortsätta blogga när de var 40, 50 eller 60 eller ens 80. Men det är annorlunda idag eftersom många av oss som började för 10-20 år sedan också växer i ålder jämte bloggen. Att blogga som 42-åring är inga konstigheter inser jag på ett självklart sätt idag, så varför skulle det vara konstigt att vara 60. Sådana uppfattningar och gamla sanningar suddas ut.
Det jag också landat i är min publik. Här på bloggen är min skara rätt så konstant sedan några år tillbaka, likaså på IG där jag växer i en jämn men minimal takt.
När jag jobbar med influencer marketing på uppdrag av företag har jag en tydlig strategi där profiler selekteras utifrån vissa kriterier som kompletterar varandra – alltid med tydlig affärsnytta. Jag vägrar anlita profiler med argumentet “de har många följare” som enda argument. Min strategi är alltid en blandning av profiler som till exempel är duktiga på brand association, samt profiler som bidrar med tillväxt genom att de går lite utanför ramarna. En av dessa profilkategorier kallar jag wild cards. Det är mitt sätt att tänka på urval i en influencerstrategi och jag har en drös olika kategorier för att sätta en helhet som skapar resultat.
Sara Öhman, som utbildar inom digital marknadsföring, har sitt sätt att tänka på selektering av influencers till en kampanj. Inget är rätt eller fel, det finns olika sätt att åstadkomma output på. En av hennes uttalade grupper är profiler som påverkar påverkare. Jag minns inte vad hon döpte det till men jag hamnar delvis i den typen av kategori, tillsammans med kategorin mikrobloggare. Saras sätt att se på det är lite smalare, där “påverkare” är andra stora influencers. I mitt sätt att tänka så är påverkare lite bredare och kan både vara renodlade influencers men också påverkare ur ett samhällsperspektiv.
Jag påverkar påverkare eftersom du som läser här inne är till hög grad VD, marknadschef, politiker, annan chef, projektledare eller någon form av beslutsfattare.. Kanske jobbar du inom besöksnäring, outdoor eller så styr du en kommun eller faktiskt typ en hel region. Det är coolt. Tack för att jag får ta lite av din tid lite nu och då.
När jag jobbade med framtidsstrategerna Kairos Future för jättemånga år sedan var min följarskara intressant för dem att lyssna på eftersom hälsoaktiva kvinnor är de som går i bräschen för hälsoutvecklingsrelaterade beteenden. Din roll som påverkare stämmer även om du inte tycker att den specifika befattningsbeskrivningen VD eller beslutsfattare passar in på ditt CV.
Mina kanaler kommer aldrig bli störst, jag har för mycket som skrivs mellan raderna för att tilltala en bred publik som hellre konsumerar mer lättsmält innehåll.
Ta det som en komplimang. Du återkommer till mig och mina kanaler för att du är smart och för att du vill ha något att fundera på ibland. Men inte alltid, då hade det blivit för jobbigt. Även smarta personer vill ha lite tips på vin och fjälltoppar och diverse.
Det intressanta är att även om jag inte är störst, så är jag spetsig – och det är jag genom dig. Det är ganska enkelt att köpa sig både trafik och engagemang, men att köpa förtroende går inte. Förtroende går bara att förtjäna och varje dag är ett nytt oskrivet blad med nytt förtroende att förtjäna. Ibland gör jag det bra, ibland gör jag det dåligt, men framförallt gör jag det med ambitionen att jag inte kan vara någon annan än mig själv och då behöver jag uttrycka saker jag tycker och tänker för om jag inte gör det så är jag inte Sara Rönne. Det är det sannaste jag kan vara, och det är därför jag påverkar påverkare.
Läs också: influencers borde ta betalt utifrån måluppfyllnad