Jag önskar mig några saker som är svåra att slå in. Som att lära mig flugfiska och burka på riktigt med skotern. Som mer tid med mina vänner och mer ro i själen.
Men jag önskar mig också en influencervärld som måste ta och lugna sig lite. Det finns så många tomma ord och löften.
Efter att jag publicerat detta inlägg – som du inte ens läst hela av än – så scrollade jag två andra liknande inlägg från Trendenser och Krickelin och jag tycker att deras ord, men också kommentarerna, ger ytterligare funderingar.
Mina top 9 på instagram innehåller bilder på mig i baddräkt och bilder på mig och min kille. Kärlek är fint så de bilderna gillar jag. Men att baddräktsbilder ska vara en sådan likeraket gör mig lite trött.
(Mitt instakonto finns här om du missat det!)
Jag spelar spelet och postar dem dels för att jag fattar att de kommer gå bra på Instagram, men också för att jämna ut baddräktsbilderna som dominerar flödet. Försöker få in mångfald i kroppsstorlekar och sådär. Så det är ju ändå något bra trots att det är ytterst tveksamt.
Ingen vill vara en influencer trots att influencer fan är det finaste man kan vara. Tänk att få ha priviliegiet att påverka så många, oavsett om det är 1000, 10 000 eller 100 000 andra människor. Ändå är influencer som ord och begrepp så skamfilat. Jag önskar att både influencers och företag som jobbar med influencers ska bete sig bättre! Vara lite mer kärna.
Jag ser fram emot att Instagram döljer antal likes som bilder får. Jag tror att det kommer gynna oss alla. Skälet till varför mycket av den digitala affären för influencers hamnat på Instagram är för att det varit enkelt att räkna. Men det har också varit enkelt att köpa sig till siffror. Människor är lata och det gäller även i affärssammanhang. Visst vet byråer och marknadschefer att det går att köpa sig till följare så att det ser snyggt ut i en pitch men ingen har riktigt tid att följa upp det där.
Mycket av influencerrapporteringen handlar om unga personer. Jag inser allt tydligare att jag är äldre. Och jag fattar ärligt talat inte varför fler företag inser det geniala att vilja nå en lite mer köpstark målgrupp. Alla vill ju sälja sina grejer!
För några år sedan kritiserade jag ett stort sportföretag som börjar på N och slutar på ike för deras tydliga skifte i hur de såg på sin målgrupp. Deras plagg skulle bara placeras på unga människor. Unga som i knappt fyllda 25. Fler företag har följt efter och det fascinerar mig.
Jag har aldrig haft så god ekonomi som nu och jag är 38 år och blir ärligt talat inte superinspirerad av plagg som sitter på någon som är 23. Jag kommer förmodligen ha ännu bättre ekonomi när jag fyllt 40. Ja du kan nog lista ut resten!
En av de mest köpstarka grupperna i samhället är personer 55 år och uppåt. De har aldrig haft det så bra ställt som nu (som grupp) och aldrig heller varit så friska. Insikten verkar inte ha nått fram på allvar till de som styr marknadsföringen.
Ju äldre vi blir desto klokare blir vi också. Ställer högre krav. Tar inte så mycket skit. Väljer bort och väljer till. Jag märker det hos dig som läser. Och jag gillar det.
Erika Kits Göleviks uppror Träningsrevolution satte hälsobranschen i gungning under året och jag önskar mig en fortsättning på det tåget. Jag kommer definitivt att ta täten i en av vagnarna. ”Här kommer jag och tar plats” tänker jag varje gång jag sätter mig bakom ratten på min bil som verkligen är ett statement på alla sätt. Mer sådant i paketen under granen tack!
För övrigt släpptes det senaste avsnittet av Husky idag och jag är med och trendspanar tillsammans med Jessica Clarén och Jens Assur. Lyssna!
Just kombon Sara och Jessica blir det mer av under 2020. Spetsa öronen redan den 1 januari. Då vill vi brisera som en av de bättre nyårskaramellerna. Siktet är högt ställt både vad gäller den saken och hela året. Jag fick lite jävlar anamma bara av att skriva det här.
Älskar för övrigt svordomar. Mer sådant till 2020 också!
11 kommentarer
Men eller hur! Jag är inte så intresserad av vad tjugoåringar har på sig etc. Med 35 känner jag ofta helt enkelt att jag inte befinner mig i den fasen de är i. Däremot inspireras jag gärna av influensers i 30- och 40års åldern.
samma här!
Yes! Like på ta plats statement, köpstarka +25 (elr kanske +40?!), tid m goda vänner & familj , kul på jobbet, ro i själen + svordomar emellanåt och att fånga äventyret – både det lilla o stora – härligt!! You go girl?? Inspiration!
heja heja!
Bra och bra och bra! Välskrivet och viktigt!
tack!!
Mycket bra inlägg!!
Just det där med köpstarka läsare är något jag lyfter fram när jag får frågan om samarbeten, så att du skrev om det känns som ytterligare en bekräftelse på att fler tänker som jag – att vi “äldre” bloggare/influencers har ett inflytande som företagen verkar glömma bort. Skönt att läsa dina funderingar!!
Tack Ulrica!!
… blev så jävla pepp att jag glömde skriva DEJ också!
PUSS
JAG ÄLSKAR DET HÄR!