Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Livet med mera

Var är alla bloggläsare?

  • 10 september, 2013
  • 15 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Jag har noterat det hos en del bloggar. Bland annat på de stora som inte alls handlar om träning. Men också hälsobloggarna. Vadå? Jo, läsarantalet sjunker. Och man pratar – och har så gjort ett tag – om bloggdöd. Jag tror inte att det finns, egentligen. Vi läser bara på ett annat sätt, som statistiken inte tar hänsyn till.

Vi surfar allt mer i mobilen vilket gör att vi kommenterar allt mindre på bloggar, en annan trend som jag också tycks se. Det är rätt så jobbigt att kommentera från mobilen. Läsa – javisst. Men skriva – tröttsamt!

Jag misstänker också att vi alltmer läser bloggar via RSS – i synnerhet i mobilen. Och när man snabbläser flödet så räknas inte detta in i den statistik som sedan reggas på diverse ställen eller i sajten analysverktyg. Tji fick man där.

Men visst är det som så att nya plattformar så som Instagram också påverkar. Faktiskt i en mycket högre grad än Twitter enligt mig. Twitter har inte blivit – och blir kanske aldrig heller – en folklig plattform. Instagram är lite av det nya Facebook och här skapas nya “influencers” som liksom vissa bloggare har lika stor – och kanske större – påverkan.

Jag har under rätt många år mätt spridning i sociala medier och jag tror att istället för att placera bloggare i ett fack och – exempelvis – jobba med PR gentemot dem så bör man samla upp alla med en hög grad av inflytande och konstatera att det här är personer som kan konsten att påverka och skapa följare och se dem som just detta, oavsett vilken plattform de befinner sig på. I många fall befinner sig en person på många plattformar, i andra fall bara på en. Och det där spelar inte så stor roll ändå för i slutändan så handlar digital påverkan om att förmedla text och bild. Sedan är det lite skit samma om det sker på blogg eller på Insta eller i grupp på Facebook eller på Twitter eller i forum eller var som. Ja, det riktiga fysiska jordelivet räknas också in här.

Min poäng är: det sociala medielandskapet förändras. Beteenden förändras. Statistiken ljuger(!). Jobbar du med PR ? Ta med Instagrammarna i matchen. Fenomenet blogg-PR är så väldigt mycket större.

Ja typ så.

 

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Resor

Sunset at Playitas

  • 10 september, 2013
Läs mer
Nästa artikel
  • Livet med mera

Clarion Arlanda

  • 10 september, 2013
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Livet med mera

Sommarplanerna

  • 7 juni, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

The Norrmans Castle i Genarp – en recension

  • 3 juni, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Från dagboken & vår roadtrip till Champagne

  • 2 juni, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Från dagboken & vår roadtrip till Chablis

  • 1 juni, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Från dagboken & vår roadtrip till Mosel

  • 27 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Roadtrip bland vingårdar – och att planera den

  • 21 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Det lilla livet får ta plats

  • 10 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Jag började veckan med…

  • 7 maj, 2025
15 kommentarer
  1. Jess skriver:
    11 september, 2013 kl. 21:43

    Jag är nog en fossil som fortfarande läser bloggar på datorn. Jag kommenterar det jag tycker är intressant men jag tror nog att Instagram har “tagit över” en del av bloggarna. Det är så enkelt och nära på IG, man får snabb respons och är bara ett klick bort för att ha visat sitt intresse.

    Svara
  2. Jeanna skriver:
    11 september, 2013 kl. 07:28

    Tror precis som du. Ser också att allt fler satsar PR på “instagrammare”.

    Svara
  3. Katarina skriver:
    10 september, 2013 kl. 22:33

    ja, spännande!
    Jag blir irriterad då jag måste kommentera (för att jag verkligen vill alltså) i mobilen. Läser många bloggar, men det är för jobbigt att kommentera om man inte sitter vid datorn.
    Nej, tror inte att blogg-läsandet försvinner än. Facebook är inte lika hett längre dock. Och twitter har jag tagit bort. Tycker själv att det är så trist och jobbigt att hålla igång överallt. Instagram däremot – det gillar jag! 😉

    Svara
  4. minialthini skriver:
    10 september, 2013 kl. 21:26

    Är semestern slut nu Sara 😉

    Svara
  5. Annie skriver:
    10 september, 2013 kl. 20:53

    Nu låter jag helt korkad- men jag kollar inte ens min statistik! Insåg nyligen att jag har fått ett verktyg att göra det men – nä- alltså om det slutar komma in kommentarer då kanske jag börjar undra men har inte reflekterat! Men nu när du gör det så tänker jag att kan det vara såhär: det kanske är FLER nu- så läsarantalet sprids ut på fler bloggar? Lite så.
    Och nu måste jag ju in och kolla statistiken senaste månaderna för att se om det kan stämma!
    Tror också att det är fler sociala medieplattformar att ta hänsyn till eller så har några börjat med röksignaler igen och vi är hopplöst efter..GAH! 🙂

    Svara
  6. Lina skriver:
    10 september, 2013 kl. 20:45

    Ja eller hur…jag surfar mest på mobilen i sängdax, som sagt, det är jobbigt att kommentera från den och ipaden…vilket är trist, för jag själv älskar kommentarer.

    Svara
  7. soffan skriver:
    10 september, 2013 kl. 20:41

    Japp, samma här, läser mest i mobilen och orkar sällan kommentera då. Lite trist. Jag blir själv så glad för varenda kommentar 😛 .

    Svara
  8. Sara Borg skriver:
    10 september, 2013 kl. 17:41

    Jag har blivit riktigt dålig på att kommentera! Jag läser mestadels bloggar (och bloggar själv) från mobilen eller paddan. Det är bara när jag som nu är på tjänsteresa som jag ägnar en del av kvällarna åt slösurf. Jag är ingen TV-tittare så om jag får en stund över på hotellet så väljer jag datorn före TV:n. Då producerar jag en och annan kommentar. Från mobilen orkar jag sällan. Det är trist. Många gånger läser jag bra inlägg som jag tänker att jag vill ge bloggaren återkoppling på, och ibland tänker jag till och med “jag gör det sen”, men sen kommer som bekant dock sällan…

    Svara
  9. Linnéa i Colorado skriver:
    10 september, 2013 kl. 15:57

    Håller med, tycker det borde finnas en smart lösning ifrån att kommentera ifrån mobilen. Något jag själv ALDRIG gör eftersom det är för omständigt.

    Svara
  10. Sara skriver:
    10 september, 2013 kl. 15:53

    Jag frågade Bloglovin om detta med besökarantal om man läser bloggarna via appen på mobil eller pad. De påstod i alla fall att även dessa besök räknas med i statistiken. Men jag vet inte. Känns lite skumt 😀 Och jag håller med dig!

    Svara
  11. Henrik skriver:
    10 september, 2013 kl. 15:09

    Ni bloggar för lite om cykel. Min statistik ökar fortfarande. 😉

    Svara
  12. uppochhoppa skriver:
    10 september, 2013 kl. 14:12

    Har noterat detsamma, det är faktiskt helt sjukt att de som läser via rss inte räknas med. Jag orkar bara kommentera på mobilen om jag vet att det har fyllts i automatiskt vem jag är – och slipper fylla i alla jäkla fält!

    Om man jobbar med placering av media är det en grej tilljag tycker är intressant, i af om man jobbar utifrån Svenska varumärken och villnå svenska köpare. Många yngre (tjejer) har börjat med summering på engelska, då de driver läsare via internationella instagram och pinterest. Visst är det supercoolt (?) med 30 000 instagramföljare, men om 29 000 av dem finns spridda över världen har den stora räckvidden i realiteten väldigt stort spill.

    Svara
  13. Jenny skriver:
    10 september, 2013 kl. 13:15

    Men så är det, bara titta på mig själv- använder inte min bärbara (laddaren är sönder) längre och sitter därför inte vid datorn i samma utsträckning på kvällarna. iPaden och mobilen desto mer och där läser jag via app så det påverkar så klart. Som vanligt sätter du huvudet på spiken!

    Svara
  14. Elna skriver:
    10 september, 2013 kl. 13:04

    Intressant att läsa dina tankar, sånt här är ju så spännande!

    Svara
  15. fitnesscoachen skriver:
    10 september, 2013 kl. 12:50

    Intressant! Jag älskar att gotta mig i statistik och kika på vilka bloggar som är populärast just nu. Surfade tex in på en stor bloggportal för just träningsbloggar och bara gapade när jag såg bloggen som låg högst upp på topplistan. Jag är inne på det du skrivit om tidigare, att bilder, kvalitet och språk är viktigt men den här bloggen var precis tvärtom.

    Jag kände mig gammal. 😀

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA