Det är ungefär en månad sedan jag cyklade till Åre och till alla som har frågat och undrat så har jag bara haft glada minnen att dela med mig av. Det handlar inte om att man bara minns det som var roligt – det var verkligen roligt hela tiden. Med ett enda undantag: en backe på E14 väldigt nära Åre. Jag är otroligt glad att jag vågade anta utmaningen, jag kommer bära med mig den känslan av att vara stark och oövervinnerlig väldigt länge.
Sedan cykelturen till Åre har jag inte rullat mer på min landsvägscykel. Och kommer förmodligen inte göra det heller. Istället är den till salu (maila mig om du är intresserad – sararonne at gmail.com! Det är en stl 56). Ända sedan innan jag började cykla har jag tyckt att det varit lite av en djungel. Jag är oändligt tacksam över all hjälp jag har fått från min cykelguru KarinTri som har hjälp mig med i princip allting vad gäller cykel och utrustning till själva cyklandet. Stort tack Karin – utan dig hade jag nog aldrig börjat cykla!
Alla har inte en Karin, och som MTB-frälsta Sara Althini ofta påpekar så är det mest killar som syns ute på tävling (och rätt ofta även träning). På Facebook finns en fantastisk fin grupp som heter Cyklande Tjejer där man kan få svar på det mesta och diskutera allehanda frågor. Men, jag tror att vi är många inbitna som måste göra kunskapströsklarna lägre och förenkla tillgängligheten för cyklande tjejer. Det är en cykelboom där ute och jag själv är helt såld på landsvägscykling. Känslan av frihet på fina landsvägar är fenomenal!
Sedan i våras har jag haft kontakt med cykelentusiasterna på Sportson för att se om vi kan göra något bra tillsammans för cyklande tjejer. Det är ett Göteborgsföretag med butiker i nästan hela landet (jag vet att Sverige är mer än Stockholm) och förra veckan träffade jag Jonas på Sportson Patrol som oftast är den som är ute och träffar cyklister i samband med lopp och evenemang och som även åker runt och servar cyklar på arbetsplatser medan man själv är upptagen med sitt vanliga skrivbordsjobb. Jag gillar företag som tänker utanför lådan!
På Västkusten har man haft lyckade träffar för tjejer på temat “brudar & bikes” där man fått svar på allt man alltid velat veta. Nu planerar vi för fler sådana aktiviteter. Cykling blir så mycket roligare – och framförallt enklare – när man vet hur grejer funkar och framförallt varför det är som det är. Hur lagar man en punktering? Hur ofta ska man pumpa däcken? Hur tar man hand om sin cykel? Det här med att smörja kedjan? Vad är det för skillnad på cyklar? Och däck? Och så, förstås, en himla massa “varför” som uppföljningsfrågor.
Vid lunch idag var jag in en sväng på Sportson Kungsholmen för att hämta min nya kompis – en Nishiki Limited. Också det en Göteborgare. Jag hade ingen aning om att Nishiki bygger sina cyklar i Sverige (på Hisingen för att vara exakt) men man lär sig grejer hela tiden. Och det är väl en jäkla tur!
Jag har lärt mig väldigt mycket på min gamla landsvägscykel men nu ser jag fram emot att lära mig mer på denna racer från Nishiki. Jag tänker börja från grunden och ställa en hel hög med frågor till Sportson när jag träffar dem nästa gång. Är det något du vill veta redan nu? Hojta till så ställer jag den frågan också.
Jag har valt att lära känna just Sportson lite bättre för att kunna förmedla vidare all den kunskap som de sitter på – och för att jag tyckt att de varit trevliga när jag pratat med dem. För egen del undrar jag över det här med elektroniska växlar – och sittställning på cykeln. Jag återkommer om det!
21 kommentarer
Jag köpte en Limited 1 mars, och har kört några hundra mil sedan jag kunde börja cykla i april. Älskar den här cykeln. Vad gäller inställning av växlar, sadel, styre etcetera, ska butiken göra dessa till dig, och efter tre månader ska de ge dig en gratis genomgång av allting, och denna är väldigt viktig. En bra butik har personal som alltid kan ge dig tips om allting. Köp inte i en butik som inte har personal som cyklar.
Åh, snygg!
Varit inne på det innan, men jag undrar fortfarande över vad man “bör” ha med sig på turen. Bästa ramväskan och vad den ska fyllas med (typ slang/pump?!)
Justera växlar, byta kedja och bromsar skulle jag gärna gå nån workshop i. Youtube funkar men vissa saker är bra live! =) (och bara det där med allmänt underhåll… hur ofta ska man olja kedjan ex?!)
Ok, här kommer frågorna:
Hur skall man sitta på och ställa in respektive cykel, racer, hybrid, mtb.
Hur tränar man upp sig från att vara otränad? Intervaller? Långpass?
Kadens… Måste jag ha kadensmätare eller kan jag cykla i takt med nån låt? Jag har fattat att man skall cykla med väldigt lätt växel.
Sara, om du är sugen på att få sällskap i din cykling så har vi ett Team som är spritt över hela Sverige….SubXX Team Naturelle…vi har cykeltjejer i hela Sverige och det är bara att dyka upp och cykla med .. helt kravlöst
Lisa: hmm, kolla Facebookgruppen “Cyklande tjejer”!! 🙂
Västkusten alltså, så föredömligt.
Jag är MTB-newbie och försöker hitta en lagom grupp att hänga ihop med – det är inte det lättaste!
Jennie: var i landet är “stan”? nyfiken! 🙂
Ser fram emot att läsa svaren, jag är ju också en sån som aldrig fått punka och därför inte har en aning om hur den ska lagas. Att växlarna kan behöva justeras fick jag lära mig när cykeln köptes, men vet inte alls hur jag ska gå tillväga. Byta styrlindor, varför och hur? Efterfrågade nån slags kurs när jag köpte cykeln på sportson här i stan, kunde eventuellt bli aktuellt till hösten gick jag till svar.. Jag vill lära mig!
Upp&Hoppa: ser fram emot premiär
Anna: jo, fortsätt. balans! 🙂
ÅHH snygg! Inte frestas att fortsätta cykla nu. Jag måste simma & springa 🙂
KUL med ny träningskompis! Det verkar vara en riktig snygging – hoppas ni kommer överens inom kort! 🙂
prinsen är förtjust i Nishiki sedan länge, snyggt val!
Sara: personligen skulle jag valt en racer – det är oändligt mycket mer lättrullat än en hybrid. men – det bästa är nog att gå till butik och fråga, och faktiskt testa lite! här i stockholm kan man “checka ut” cyklar och testa över en helg och så – det borde funka även på sportson i göteborg. jag tycker det inte är vingligt med bockstyre, man behöver ju inte vara nere i bocken utan använder styret precis som vanligt styre liksom. 🙂 ps. jag är inte jätteseriös, men vill inte att det ska vara jobbigare än det måste, liksom
Jag har varit sugen på hybrid ett tag, men en vän tyckte jag skulle skaffa en racer istället. Vad är bäst om man ska träna och cykla lite lopp på asfalt (men inte är jätteseriös)? Jag är ovan vid bockstyre (vilket är anledningen till att jag funderar på hybrid), tycker det verkar vingligt… Har man alltid skor som sitter fast i pedalerna?
Jag bor nära både Sportson och Nishiki-fabriken, så nu ska jag bara bestämma mig!
Marie: BRA input! jag tar med mig det! jag tror att all kunskap är bra. jag kunde inte laga punka förrän i våras (mest tack vare att jag aldrig fått punka) men växlar är också bra att kunna ställa in. jag tror många inte ens vet att man kan ställa in. eller att man ska byta styrlinda till exempel. så superbra att du vidgar vyerna åt mig så vi kan prata om mer grejer!
Anna: hahaha tänker ofta på dig och alla dina mil utan punka! ställer du in dina växlar då? (läs kommentar ovan)
Ja visst är det fantastiskt att glida omkring på landsvägen! Där man slipper vara rädd för stenar och hålor 🙂
Ser fram emot att läsa svaren på alla dina frågor, jag är ganska nollställd när det gäller det praktiska och lever fortfarande på hoppet att den första punkteringen aldrig ska komma…
Hej!
Bra cyklat!
När det kommer till kurser för tjejer och cyklar tycker jag det är så trist att det bara handlar om att laga däck och liksom slutar där. Varför inte hur ställer jag in växlarna? Hur får jag bort grejerna på styret så jag kan linda om det osv. De flesta tjejer jag känner kan faktiskt laga en punka om det blir nödvändigt. Även om väldigt få av oss vet vad grejorna heter 🙂
Annie: svarta! mycket praktiskt! ramen är mattsvart. anar en ny trend!
Karin: du är ovärderlig – tack! ser fram emot mer cykling!
Monica: eller hur, det är precis sådant bemötande som också gjort mig osäker!! jag kanske inte kan förändra hela cykelvärlden, men jag ska göra vad jag kan!!
Hej!
Det r roligt med cykling. Jag köpte en racer av en vän för typ 10 år sedan och har cyklat lite sporadiskt på den, halvvättern och tjejvättern men kan fortfarande inget om hur jag ska sköta om den !!! Och det r fa för att jag en gång blev så illa bemött när jag ställde “dumma’ frågor och mannen ifråga började förklara vänd mot min dåvarande pojkvän… 🙂
Tack själv Sara! Jag tycker det är kul att du också blivit cykelbiten, och jag är bara glad att kunna hjälpa till. Jag vet själv hur många frågor man hade i början. Men sen när man väl har koll, då är det enkelt! Så kul att vi kan cykla ihop, träna massa timmar i (mest) solsken!
Vilken snygg hoj det blev!! Du kommer märka stor skillnad tror jag. Coolt med elväxlar, och andra klossar än på förra. Och så matchar han Charlie II, perfekt ju! Angående namn, så hmm röstar jag på typ: Niklas, Nicke, Nils, Neo. 🙂
Vi får ta en tur ihop snart!
Oooh så läcker!!!! Va har du för färg på styrlindorna? 🙂