Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Gravel & stigcykling

Nishiki Limited

  • 17 juni, 2013
  • 21 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Det är ungefär en månad sedan jag cyklade till Åre och till alla som har frågat och undrat så har jag bara haft glada minnen att dela med mig av. Det handlar inte om att man bara minns det som var roligt – det var verkligen roligt hela tiden. Med ett enda undantag: en backe på E14 väldigt nära Åre. Jag är otroligt glad att jag vågade anta utmaningen, jag kommer bära med mig den känslan av att vara stark och oövervinnerlig väldigt länge.

Sedan cykelturen till Åre har jag inte rullat mer på min landsvägscykel. Och kommer förmodligen inte göra det heller. Istället är den till salu (maila mig om du är intresserad – sararonne at gmail.com! Det är en stl 56). Ända sedan innan jag började cykla har jag tyckt att det varit lite av en djungel. Jag är oändligt tacksam över all hjälp jag har fått från min cykelguru KarinTri som har hjälp mig med i princip allting vad gäller cykel och utrustning till själva cyklandet. Stort tack Karin – utan dig hade jag nog aldrig börjat cykla!

Alla har inte en Karin, och som MTB-frälsta Sara Althini ofta påpekar så är det mest killar som syns ute på tävling (och rätt ofta även träning). På Facebook finns en fantastisk fin grupp som heter Cyklande Tjejer där man kan få svar på det mesta och diskutera allehanda frågor. Men, jag tror att vi är många inbitna som måste göra kunskapströsklarna lägre och förenkla tillgängligheten för cyklande tjejer. Det är en cykelboom där ute och jag själv är helt såld på landsvägscykling. Känslan av frihet på fina landsvägar är fenomenal!

Sedan i våras har jag haft kontakt med cykelentusiasterna på Sportson för att se om vi kan göra något bra tillsammans för cyklande tjejer. Det är ett Göteborgsföretag med butiker i nästan hela landet (jag vet att Sverige är mer än Stockholm) och förra veckan träffade jag Jonas på Sportson Patrol som oftast är den som är ute och träffar cyklister i samband med lopp och evenemang och som även åker runt och servar cyklar på arbetsplatser medan man själv är upptagen med sitt vanliga skrivbordsjobb. Jag gillar företag som tänker utanför lådan!

På Västkusten har man haft lyckade träffar för tjejer på temat “brudar & bikes” där man fått svar på allt man alltid velat veta. Nu planerar vi för fler sådana aktiviteter. Cykling blir så mycket roligare – och framförallt enklare – när man vet hur grejer funkar och framförallt varför det är som det är. Hur lagar man en punktering? Hur ofta ska man pumpa däcken? Hur tar man hand om sin cykel? Det här med att smörja kedjan? Vad är det för skillnad på cyklar? Och däck? Och så, förstås, en himla massa “varför” som uppföljningsfrågor.

Vid lunch idag var jag in en sväng på Sportson Kungsholmen för att hämta min nya kompis – en Nishiki Limited. Också det en Göteborgare. Jag hade ingen aning om att Nishiki bygger sina cyklar i Sverige (på Hisingen för att vara exakt) men man lär sig grejer hela tiden. Och det är väl en jäkla tur!

Jag har lärt mig väldigt mycket på min gamla landsvägscykel men nu ser jag fram emot att lära mig mer på denna racer från Nishiki. Jag tänker börja från grunden och ställa en hel hög med frågor till Sportson när jag träffar dem nästa gång. Är det något du vill veta redan nu? Hojta till så ställer jag den frågan också.

Jag har valt att lära känna just Sportson lite bättre för att kunna förmedla vidare all den kunskap som de sitter på – och för att jag tyckt att de varit trevliga när jag pratat med dem. För egen del undrar jag över det här med elektroniska växlar – och sittställning på cykeln. Jag återkommer om det!

Nishiki Limited 2

Nishiki Limited 3

Nishiki Limited 4

Nishiki Limited 5

 

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Livet med mera

Sara superstar

  • 17 juni, 2013
Läs mer
Nästa artikel
  • Gravel & stigcykling
  • Livet med mera

Tamron objektiv

  • 17 juni, 2013
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Gravel & stigcykling

Cykla stig i Rörbäcksnäs och Sälen

  • 3 augusti, 2024
Läs mer
  • Gravel & stigcykling

Cykla gravel längs Kustvägen på Öland

  • 24 juli, 2024
Läs mer
  • Gravel & stigcykling

Fjällcykling i Lofsdalen

  • 15 juli, 2024
Läs mer
  • Gravel & stigcykling

Jag undrar vad fan som hände

  • 10 maj, 2024
Läs mer
  • Gravel & stigcykling

Cykelsemester

  • 13 juni, 2023
Läs mer
  • Gravel & stigcykling

Gruscykling är det bästa jag vet

  • 18 april, 2023
Läs mer
  • Gravel & stigcykling

Vi cyklade mtb i Funäs

  • 18 september, 2022
Läs mer
  • Gravel & stigcykling

Vi öppnade cyklingen på Idre Fjäll

  • 19 juni, 2022
21 kommentarer
  1. Loco Nordin skriver:
    28 juni, 2013 kl. 15:22

    Jag köpte en Limited 1 mars, och har kört några hundra mil sedan jag kunde börja cykla i april. Älskar den här cykeln. Vad gäller inställning av växlar, sadel, styre etcetera, ska butiken göra dessa till dig, och efter tre månader ska de ge dig en gratis genomgång av allting, och denna är väldigt viktig. En bra butik har personal som alltid kan ge dig tips om allting. Köp inte i en butik som inte har personal som cyklar.

    Svara
  2. Malin skriver:
    18 juni, 2013 kl. 22:31

    Åh, snygg!

    Varit inne på det innan, men jag undrar fortfarande över vad man “bör” ha med sig på turen. Bästa ramväskan och vad den ska fyllas med (typ slang/pump?!)

    Justera växlar, byta kedja och bromsar skulle jag gärna gå nån workshop i. Youtube funkar men vissa saker är bra live! =) (och bara det där med allmänt underhåll… hur ofta ska man olja kedjan ex?!)

    Svara
  3. Olga skriver:
    17 juni, 2013 kl. 22:45

    Ok, här kommer frågorna:
    Hur skall man sitta på och ställa in respektive cykel, racer, hybrid, mtb.
    Hur tränar man upp sig från att vara otränad? Intervaller? Långpass?
    Kadens… Måste jag ha kadensmätare eller kan jag cykla i takt med nån låt? Jag har fattat att man skall cykla med väldigt lätt växel.

    Svara
  4. Marie skriver:
    17 juni, 2013 kl. 21:26

    Sara, om du är sugen på att få sällskap i din cykling så har vi ett Team som är spritt över hela Sverige….SubXX Team Naturelle…vi har cykeltjejer i hela Sverige och det är bara att dyka upp och cykla med .. helt kravlöst

    Svara
  5. admin skriver:
    17 juni, 2013 kl. 19:51

    Lisa: hmm, kolla Facebookgruppen “Cyklande tjejer”!! 🙂

    Svara
  6. Lisa skriver:
    17 juni, 2013 kl. 19:49

    Västkusten alltså, så föredömligt.
    Jag är MTB-newbie och försöker hitta en lagom grupp att hänga ihop med – det är inte det lättaste!

    Svara
  7. admin skriver:
    17 juni, 2013 kl. 19:47

    Jennie: var i landet är “stan”? nyfiken! 🙂

    Svara
  8. Jennie skriver:
    17 juni, 2013 kl. 17:54

    Ser fram emot att läsa svaren, jag är ju också en sån som aldrig fått punka och därför inte har en aning om hur den ska lagas. Att växlarna kan behöva justeras fick jag lära mig när cykeln köptes, men vet inte alls hur jag ska gå tillväga. Byta styrlindor, varför och hur? Efterfrågade nån slags kurs när jag köpte cykeln på sportson här i stan, kunde eventuellt bli aktuellt till hösten gick jag till svar.. Jag vill lära mig!

    Svara
  9. admin skriver:
    17 juni, 2013 kl. 16:14

    Upp&Hoppa: ser fram emot premiär

    Anna: jo, fortsätt. balans! 🙂

    Svara
  10. Anna -Trend o träning skriver:
    17 juni, 2013 kl. 15:56

    ÅHH snygg! Inte frestas att fortsätta cykla nu. Jag måste simma & springa 🙂

    Svara
  11. Valkyria skriver:
    17 juni, 2013 kl. 14:18

    KUL med ny träningskompis! Det verkar vara en riktig snygging – hoppas ni kommer överens inom kort! 🙂

    Svara
  12. uppochhoppa skriver:
    17 juni, 2013 kl. 14:11

    prinsen är förtjust i Nishiki sedan länge, snyggt val!

    Svara
  13. admin skriver:
    17 juni, 2013 kl. 14:03

    Sara: personligen skulle jag valt en racer – det är oändligt mycket mer lättrullat än en hybrid. men – det bästa är nog att gå till butik och fråga, och faktiskt testa lite! här i stockholm kan man “checka ut” cyklar och testa över en helg och så – det borde funka även på sportson i göteborg. jag tycker det inte är vingligt med bockstyre, man behöver ju inte vara nere i bocken utan använder styret precis som vanligt styre liksom. 🙂 ps. jag är inte jätteseriös, men vill inte att det ska vara jobbigare än det måste, liksom

    Svara
  14. Sara skriver:
    17 juni, 2013 kl. 14:00

    Jag har varit sugen på hybrid ett tag, men en vän tyckte jag skulle skaffa en racer istället. Vad är bäst om man ska träna och cykla lite lopp på asfalt (men inte är jätteseriös)? Jag är ovan vid bockstyre (vilket är anledningen till att jag funderar på hybrid), tycker det verkar vingligt… Har man alltid skor som sitter fast i pedalerna?

    Jag bor nära både Sportson och Nishiki-fabriken, så nu ska jag bara bestämma mig!

    Svara
  15. admin skriver:
    17 juni, 2013 kl. 13:45

    Marie: BRA input! jag tar med mig det! jag tror att all kunskap är bra. jag kunde inte laga punka förrän i våras (mest tack vare att jag aldrig fått punka) men växlar är också bra att kunna ställa in. jag tror många inte ens vet att man kan ställa in. eller att man ska byta styrlinda till exempel. så superbra att du vidgar vyerna åt mig så vi kan prata om mer grejer!

    Anna: hahaha tänker ofta på dig och alla dina mil utan punka! ställer du in dina växlar då? (läs kommentar ovan)

    Svara
  16. Anna (orka mera) skriver:
    17 juni, 2013 kl. 13:42

    Ja visst är det fantastiskt att glida omkring på landsvägen! Där man slipper vara rädd för stenar och hålor 🙂

    Ser fram emot att läsa svaren på alla dina frågor, jag är ganska nollställd när det gäller det praktiska och lever fortfarande på hoppet att den första punkteringen aldrig ska komma…

    Svara
  17. Marie skriver:
    17 juni, 2013 kl. 13:39

    Hej!

    Bra cyklat!

    När det kommer till kurser för tjejer och cyklar tycker jag det är så trist att det bara handlar om att laga däck och liksom slutar där. Varför inte hur ställer jag in växlarna? Hur får jag bort grejerna på styret så jag kan linda om det osv. De flesta tjejer jag känner kan faktiskt laga en punka om det blir nödvändigt. Även om väldigt få av oss vet vad grejorna heter 🙂

    Svara
  18. admin skriver:
    17 juni, 2013 kl. 13:15

    Annie: svarta! mycket praktiskt! ramen är mattsvart. anar en ny trend!

    Karin: du är ovärderlig – tack! ser fram emot mer cykling!

    Monica: eller hur, det är precis sådant bemötande som också gjort mig osäker!! jag kanske inte kan förändra hela cykelvärlden, men jag ska göra vad jag kan!!

    Svara
  19. Monica skriver:
    17 juni, 2013 kl. 13:11

    Hej!
    Det r roligt med cykling. Jag köpte en racer av en vän för typ 10 år sedan och har cyklat lite sporadiskt på den, halvvättern och tjejvättern men kan fortfarande inget om hur jag ska sköta om den !!! Och det r fa för att jag en gång blev så illa bemött när jag ställde “dumma’ frågor och mannen ifråga började förklara vänd mot min dåvarande pojkvän… 🙂

    Svara
  20. Karin Tri - triathlon skriver:
    17 juni, 2013 kl. 13:10

    Tack själv Sara! Jag tycker det är kul att du också blivit cykelbiten, och jag är bara glad att kunna hjälpa till. Jag vet själv hur många frågor man hade i början. Men sen när man väl har koll, då är det enkelt! Så kul att vi kan cykla ihop, träna massa timmar i (mest) solsken!

    Vilken snygg hoj det blev!! Du kommer märka stor skillnad tror jag. Coolt med elväxlar, och andra klossar än på förra. Och så matchar han Charlie II, perfekt ju! Angående namn, så hmm röstar jag på typ: Niklas, Nicke, Nils, Neo. 🙂

    Vi får ta en tur ihop snart!

    Svara
  21. Annie skriver:
    17 juni, 2013 kl. 12:58

    Oooh så läcker!!!! Va har du för färg på styrlindorna? 🙂

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA