Jag var på Balance efter jobbet för att träna crossfit. Det var inte alls lika jobbigt som förra veckan. Då gjorde vi burpees och det är nog det jobbigaste som finns.
Idag körde vi en del benböjshopp upp på bräda och det har jag tränat mycket på egen hand så det kändes inte lika ansträngande. Man blir bra på det man tränar! Benböjshoppen kombinerades med armhävningar och vi körde 21, 15 och 9 reps. I ett annat block varvade vi svingar och sådana där typiska crossfitsitups som jag inte vet namnet på. Sedan gjorde vi lite andra grejer också som försvunnit ur minnet.
På väg till Balance möts man av payoffen “din bästa träningsupplevelse” och det fick mig att fundera. Hur pass mycket tänker gymkedjor på vad de lovar och hur ser de till att uppfylla det löftet? Vad gör Balance för att ge mig som medlem min bästa träningsupplevelse? Vad gör SATS för att ge mig som medlem “träning du (jag) har glädje av”? På Form Friskvård i Halmstad utlovas “drivkraften du behöver och framgången du vill ha” och på Trainin i Kävlinge får man “mer än ett medlemsskap”. Vad betyder det? Sportclub på samma ort utlovar “Sveriges bästa träning” i en annons. Hur har man definierat det? Sportclubs annonsslogan är kanske inte deras payoff men det är likväl ett löfte.
Är dessa löften något man tänker på – från VD:n som ansvarar för besluten till receptionisten som varje dag möter medlemmarna? Rätt ofta känns den där payoffen som ett rent skämt. Något man klistrat dit för att det ska verka bra, sedan har man glömt bort det. Det lovas massor hit och dit men på vilket sätt efterlever man det?
Då är det enklare att göra som WorldClass som har payoffen “creating shapes”. Shapes som i former alltså. Här utlovas inga timglasformer eller V-skapelser på förhand – att ha medlemskap på WorldClass men spendera den mesta tiden hemma i soffan ger dig också en form. Oavsett så är det i alla fall en payoff man kan leva upp till rätt enkelt. Ju högre man lägger ribban desto mer kraft bör man rimligtvis lägga på att kontinuerligt utvärdera sin verksamhet och sitt erbjudande och på så sätt leva upp till sitt löfte.
Jag vet inte om jag hittills haft mina bästa träningsupplevelser på Balance – men det har i alla fall inte varit dåligt. Som kund skulle jag däremot vilja veta på vilket sätt Balance anstränger sig för att min träningsupplevelse där ska bli den bästa jag haft. Är det kunskap och service hos personalen? Rena omklädningsrum och toaletter? Fungerande och tillräckligt många maskiner?
Det som jag nämnde ovan borde vara obligatoriskt för att ens förtjäna några medlemmar på sitt gym – och nödvändigt för att ens kunna ha som slogan “här kan du träna”. För att ge mig min bästa träningsupplevelse har jag hittills märkt att Balance förser mig med fri tillgång av hårstylingprodukter och en snygg cykel från Bianchi som jag kan titta på. Jag vet inte varför den står där på sitt podium vid omklädningsrummen – men kanske ska den påminna oss om Bianchi Café som ligger strax intill gymmet? Det ger mig inte särskilt mycket mervärde som medlem. Ute i gymmet ligger handdukar att torka svetten med och det är en bra grej. Men mer då? Fri bindningstid är positivt och gjorde till slut att jag tills vidare valt att träna på Balance och jag uppskattar att de gör det enkelt för mig att bli av med dem. Men de borde göra mer för att vilja behålla mig – jag förväntar ju mig att få min bästa träningsupplevelse! Orkar man inte anstränga sig med det så ska man byta payoff.
9 kommentarer
Åh intressanta funderingar 🙂
Mycket intressant resonemang (iaf för mig som jobbar med just det området). Jag är just nu väldigt engagerad i att definiera värden som kan efterlevas och som ett varumärkeslöfte verkligen inte bara vara ord. Det måste sitta i märgen hos alla som möter kunderna, i inredningen, på kaffekopparna (eller vattenflaskorna i det här fallet kanske) och det är ju så otroligt viktigt att man hela tiden lyfter orden och gör dem till verklighet. Men tyvärr är det ju så att det fullkomligen vimlar av företag därute som bara staplat några snygga floskler på varann utan att ägna en sekund åt dem efter de skrivits ned. SATS tex, som alltsomoftast har ungefär 60% av löpbanden ur funktion. Det blir ingen träning och framförallt blir man inte glad, men de sparade säkert några slantar på just det månadsresultatet..
Hej!
Jag tänkte att du kunde tipsa om dessa två event. Jag har inte så många läsare och vill att detta ska nå ut till fler.
Spinn of hope: http://www.barncancerfonden.se/Spinn-of-hope/Om/
Tanken är att ett lag ska hålla igång en spinningcykel under 12 timmar. På olika anläggningar runt i sverige. Cykelevent som samlar in pengar till Barncancerfonden.
Ride of hope: http://www.barncancerfonden.se/rideofhope
Ride of Hope är ett cykellopp som startar i Lund och avslutas i Stockholm, en sammanlagd sträcka på 1250 km. Loppet pågår under 9 dagar och når olika målgrupper. Dels motionärer som vill cykla längre sträckor och dels allmänheten som vill cykla en kortare sträcka och samtidigt delta i Ride of Hope och därigenom delta i loppets ambition att samla in pengar till Barncancerfonden.
Kram
Vad det gäller marknadsföring och kampen om kunder och pengar så har det väl i alla tider låtit så här. Alla företagare har med all säkerhet en vision från början som kanske inte stämmer överens med resultatet. Men som allt annat handlar det om att synas och utmärka sig. Orden “Din bästa träningsupplevelse” syftar med all säkerhet på att associera till något bra när man ser loggan. Man sår ett litet frö hos kunden som skapar en positiv känsla. När allt kommer omkring så handlar ju träning till stor del om ens egen prestation. Givetvis blir det en perfekt träning om man är positivt inställd och ger järnet. Jag håller givetvis med om att personalen ansvarar en hel del för att plocka fram dessa goda egenskaper hos oss. Men varför inte börja med en logotype 🙂
Sara: ja, jag har hört att det är mycket problem med det i Sverige! Jag tränar ju i stort sett i Norge och här har jag faktiskt inte haft det problemet, vilket jag är VÄLDIGT glad för… Men det är ju trist att folk blir frustrerade!
SATS – träning du har glädje av. På mig har det motsatt effekt, jag blir skitarg varenda gång jag läser det där.
Jag hade ingen glädje av det, SATS förstörde min rygg och jag har fortfarande ont flera år senare pga en klantig instruktör. Det är definitivt ingen glädje för mig. Glädjande för min kiropraktor kanske som tjänar stora pengar….grrrrr
Sen har de mage och ringa och fråga om man vill köpa nytt kort. Ha ha NEJ TACK! 😀
Så nu har jag avreagerat mig, nu känns det bättre!
Tina: haha
Louise: ja, med den tolkningen så borde det inte vara så himla svårt att leva upp till det – men det krävs ju att det finns fungerande maskiner. när jag läser vissa bloggar känns sats som “träning som gör dig frustrerad”…
Men, SATS payoff “träning du har glädje av” känns väl rätt enkel att infria.. Träning frigör ju endorfiner som är kroppens eget glädjehormon, så om man går dit och tränar så borde man ju automatiskt ha glädje av det?
(Menar inte att SATS automatiskt har infriat några löften bara för det…)
Jag bor i Berlin just nu och tränar vid en lågbudget-gym-kedja (17€ i månaden!). Deras payoff är “Einfach gut aussehen” – ung. se bra ut enkelt. Lämnar en del utrymme för tolkningar – lika bra det kanske!