Min segdragna cykelhistoria pågår än. Jag vill ha en cykel! Men en lagomcykel. Jag vet att många tycker att jag ska köpa en bra racer nu på en gång eftersom jag efter ett tag kommer att tröttna på en hybrid. Jag vet inte jag. Kanske måste jag komma in i det först. Köper jag en vass racer nu kommer den kanske att bli stående eftersom jag inte vet vad jag ska göra med den? Grabben är ingen cyklist även om han cyklat Vätternrundan. Så jag kommer få cykla själv. Jag behöver en cykel som passar mig både vad gäller pris och behov.
Jag vill kunna transportcykla och träningscykla. Jag vill inte behöva oroa mig för sprickor i vägen eller grus. Jag vill ha en cykel som passar för asfalt mellan Göteborg och Halmstad och mer grusunderlag längs Göta Kanal.
Vad tror ni om SCOTT Speedster?
12 kommentarer
Anna
Går det att cykla i kjol med din hoj? … Jag är får lång för en tjej Scotte XL… så det blir en kill skotte för mej om nu det går att cykla i kjol i den.
Jag har en Scott Sportster, p7 (herr, jag är för lång för damcyklarna, plus att herrcyklarna är snyggare!) och jag trivs kanon! Ställbar framgafferl gör att jag kan anpassa dämpning för underlaget, jag kan hur lätt som helst byta däck till smala asfaltsdäck och breda mtb-däck, men mest kör jag med ett par mellandäck som klarar det mesta som jag cyklar på. Använder den mest som transport, men transporten kan ju ibland gå ute i skogen!
Åh vad bra, jag som ska köpa cykel kan nu se vad du får för rekomendationer. Jag har samma önskemål som dig och även en maxgrns för priset.
hhhah Sara… jag vågar knappt säga det … men jag har ev en Racer till salu.
🙂
KRAM
J
Tack för era tips!! 🙂
Fine: jaså, jag läser nog inte en enda av dem då… har inte koll på nån som nyligen köpt cykel faktiskt. alla verkar ha dem ändå… 😉
oj va alla löparbloggare köper cyklar hit och dit. Vilken internetmeme 🙂
Har en Merida hybrid racer med damram som jag fullkomligt älskar!
http://www.merida.se/speeder-t3-dam.4722068-151167.html
Transportcyklar nästan dagligen ca 30 km (sommartid) men funkar lika bra både till affären eller längre turer.
Lycka till med cykelköp – det är ett fantiastiskt bra sätt att ta sig fram!
Håller med föregående, satsa på bra växlar! Jag har flera kompisar som har tiagra och sora som liksom aldrig lyckas justera växlarna ordentligt. Jag har 105 och jag har justerat växlarna en gång på två år… Såg att det stod triple på bilderna också vet inte om det kanske betyder tre klingor i fram? Det behövs i alla fall inte i Sverige, inte ens för tjejer! Jag har tre fram på min “alpcykel” men här hemma klarar jag mig bra med mitt compact-vevparti.
Lycka till och välkommen till en underbar sport =)
//Carolina (ps. grym blogg!!!)
Jag ääälskar min Scott 🙂 Jag har en Scott Sportster! Den är grym både på väg till jobbet och på längre cykeldistanser på asfalt och grus. Har också funderat på en racer (typ om jag vill köra Vättern etc) men då blir det direkt problem vid trottoarkanter, gropar i asfalten och inte minst på grusvägar. Jag har alltså en hybrid men med lite grövre däck och stöddämpare. Går inte att jämföra med renodlad racer men rullar ändå grymt bra konstaterar jag varje morgon när jag glider förbi rullandes medans de andra trampar. Det kallar jag bra glid! Finns bilder på den i min blogg 🙂
Tack för era tips. Ska skriva ner dem och gå till en cykelaffär och diskutera!
När jag skulle köpa min första racer (efter att ha kört på en hybrid ett tag) så fick jag tipset att komponenterna är det viktigaste. Det rekommenderas varmt att inte köpa en hoj med komponenter sämre än 105. Min hybrid har tiagra och racern 105 och det är en enorm skillnad! Som en godsvagn vs. X2000. Då du kommer spendera mycket tid på hojen är det kanske värt ett par extra tusen för lite bättre maskineri (såg att speedstern hade en kombination av tiagra & 105)? Speciellt om du har drömmar om vättern eller halvvättern eller liknande. Bara mina tankar!
Jag tror att det är ett mycket bra val. Det verkar som att du har bestämt dig för att det är den typen av cykel du vill ha så go for it!