Läser på Fitness webb och förvånas. Varför har någon av de kloka tjejerna på redaktionen, eller om det är någon annan på tidningen, avslutat en bröllopsnotis så plumpt genom att skriva “det känns härligt att veta att de dessutom kommer att sänka genomsnittsfettprocenten rejält på partyt”? Jag gillar Fitness som tidning (när de inte har stela leenden och nakna magar på omslaget) men detta fick mig att undra.
Det är kul att träningsmänniskorna Kent och Frida ska gå på bröllop men blivande prinsen är själv PT. Och Victoria är rätt bra tränad (dessutom tidigare anorektiker). Och jag misstänker att det gäller för de flesta andra kungligheterna också. Jag har inte sett särskilt många kungligheter som är överviktiga även om det i många fall är bättre att vara överviktig och tränad än smal och otränad. Dessutom är vår egen statsminister rätt bra tränad han också, genom de kilometer på löpband som han avverkar tidiga morgnar (har jag läst i en intervju jag inte minns var).
Visst, Frida och Kenth hör nog till de gäster med absolut lägst fettprocent men var ligger det härliga i det? Vad är syftet med den dåligt käcka slutklämmen?
13 kommentarer
Tack för dina svar Marie!
Jag tror som sagt nog mer på en målgrupp som består av både kvinnor och män, för mig ligger det mer i tiden. Eftersom jag själv verkar inom branschen och gärna ser att män och kvinnor tränar ihop mer än idag tror jag media har stor makt att påverka inställning till träning, trender och beteenden på gymmen.
Den boom som svept över löpningen under senare år har säkert boostats en del av alla fantastiska bloggar som beskriver löprundor och upplevelser med målande ord och smittsamma reflektioner. Löpning är t.ex. en träningsform som är helt könsneutral och passar en bred massa.
Det låter som det kanske finns ambitioner att bredda målgruppen även hos er, med andra ord hoppfullt!
Lycka till och trevlig sommar,
M
Till Magnus: Vi lyssnar på och diskuterar alla synpunkter vi får på tidningens innehåll, även sådana som kommer från personer utanför vår huvudmålgrupp. Att vi främst riktar oss till en viss målgrupp innebär ju inte att det är enbart dessa som läser tidningen; vi har 30 procent män bland våra läsare och en hel del som är både yngre och äldre än vår snittläsare. Så fortsätt önska och ifrågasätta, det är så vi utvecklas.
Sedan något år har vi en unisextidning som heter Träningsguiden, som utkommer vår och höst. Nästa utgivningsdag är 1 oktober, om jag inte minns fel.
Fitnessfestivalen har vi ju pratat om tidigare, som sagt, men jag vill ändå passa på att tillägga att årets upplaga satsar än mer på wellnessbiten – samtidigt som festivalen alltjämt är en träffpunkt för kroppsbyggare. Det är svårt att arrangera breda event som passar alla, det ska bli intressant att se resultatet i december.
Jadu, det var en jäkligt märklig avslutning på ett blogginlägg. Både brudparet och de kungliga gästerna har ju med ögonmått mätt rätt låg fettprocent…
Jag svarar direkt till Marie här!
Hej Marie!
Jag är uppenbarligen inte en person inom målgruppen och därför blir kanske min kritik inte heller representativ.
Jag ska förtydliga vad jag menade eftersom det främst kanske är ordet Fitness som klingar 80-90:tal. Innehållet i tidningen har jag svårt att kommentera eftersom jag inte läser den. Däremot tror jag att en tidning som riktade sig både till kvinnor och män hade välkomnats.
Utan att vara expert på varumärken har jag dock lite svårt att se styrkan med att förknippas med ett ord som associeras med något som idag inte anses så tidsenligt.
Jag har tidigare frågat om er roll/medverkan på Fitnessfestivalen och vägde nog omedvetet( kanske felaktigt) in detta i min första kommentar . I mina ögon speglar den nämnda målgruppen för tidningen inte mässan utan kanske istället nästan snarare provocerar många i er läsarmålgrupp. Jag har redan fått svar om detta på din blog och även om er medverkan förklarades som “oskyldig” så är det ganska svårt att uppfatta tydligheten för oinsatta. Det blir lite av samma karaktär på “problemet” med tidningsnamnet.
Jag hoppas det förklarade lite mer vad jag menade. 🙂
Allt gott,
Magnus
Marie: tack för din kommentar och förtydligande!
Hej på er! För det första vill jag klargöra att det inte är jag eller någon annan av tjejerna på papperstidningens redaktion som skriver inläggen på fitness-magazine.com – det är vår webbredaktör Björn Lindgren. Och vi som känner Björn vet att han inte alls är någon fettprocent-nisse, utan skrev den sista meningen som ett skämt (smiley efter). Jag såg faktiskt inte inlägget förrän nu, och tycker själv att det ser illa ut (och inte särskilt kul heller). Så Björn kommer att ta bort det där sista.
Till Magnus: Jag respekterar dina åsikter om Fitness Magazine, man kan inte älskas av alla. Vi har dock aldrig utgett oss för att vara en branschtidning – vi är en inspirationstidning för (i första hand) kvinnor mellan 20 och 40 år som älskar att träna och är intresserade av kost, hälsa och trender.
Namnet Fitness ligger oss ofta i fatet, vissa som inte läst tidningen tror att vi riktar oss till en målgrupp som tränar på en mer avancerad nivå än de själva. När tidningen startades för 15 år sedan var namnet inget annat än det engelska ordet för “vältränighet”. Men det är ett stort steg för ett litet förlag (Fitness Media ger bara ut denna enda tidning) att byta ut ett inarbetat varumärke. Än har vi inte vågat, men diskussionen fortgår.
Själv håller jag inte alls med om att tidningens innehåll skulle andas 80- eller 90-tal. Kom gärna med exempel från de senaste numren. Vi är tvärtom väldigt inne på funktionella värden när det gäller träningsprogram och kostupplägg, vi samarbetar med välrenommerade experter inom båda dessa ämnen. Vi skriver om problemen med ätstörningar och överdrivna träningsvanor varje år, det är viktiga saker – men faktum är att det är betydligt fler som behöver peppas än bromsas när det gäller träning och nyttig mat.
Slutligen vill jag tacka för engagemanget, och hoppas att ni förstår hur vi tänker. Den som har fler synpunkter – eller tips på förbättringar i papperstidningen – får gärna mejla mig på [email protected].
Ha det gott i solen!
Håller med, osmaklig och plump slutkläm.
Jag läser inte inte alls fitness mag. sedan några år tillbaka. Det som skulle intressera mig som läsare skulle kanske vara någon slags granskning av branschen och lite mer kritiskt tänkande, om det nu ska vara en branschtidning. Dessa topics lyser verkligen med sin frånvaro, i gymvärlden existerar inte problem med ätstörningar eller skeva kroppsideal, oh no..
Jag besöker ibland webplatsen som får mig att återuppleva internets födelse;) Namnet Fitness i sig är lite av en relik av träning som själva branschen aktivt försöker styra bort från. Det är nästan anmärkningsvärt att man inte har försökt byta namn och göra av en total makeover av magazinet.
Sålänge media, som har stor makt över att sudda ut könsrollerna på gymmen, istället befäster dem så kommer läsarna att välja mer nischade magazine som hänger med i samhällsutvecklingen i stort.
Det borde dock verkligen finnas en marknad för ett bra träningsmagazine. Jag hade gärna läst en unisex-tidning som Runners men med en bredare träningsgrund än löpning. Så.. som jag har sagt innan.. jag väntar på att ni bloggare ska starta en bra och icke könssterotyp tidning! När kommer den egentligen Sara?
Lite plump avslutning, jag håller med, men förvånas liksom inte, i denna inramning av 80-90:tals syn på träning.
Det är en smajligubbe efter :o)
Ja shit, vad bisarrt!
Rätt osmaklig slutkläm.
Blev också konfunderad när jag läste det där. Hänger inte riktigt med i tankegångarna. Syftar de på att brudparet inte är tränade nog, eller att flertalet av gästerna släpar runt på en alltför hög fettprocent? kan bara Hoppas att de tar bort den sista meningen snart.