Jag kan förstå att människor stavar fel ibland. Men när man gång på gång ser uppenbara stavfel i reklamblad, på skyltar och flyers – ja då är jag inte så himla överseende längre. De flesta av oss kan skriva – det gör vi ju dagligen – men just för att vi alla “kan det” så glömmer vi bort att det också är ett yrke att skriva. Har det därför blivit mer okej att stava fel och konstigt? Inte i min värld.
I min värld är yta lika viktigt som innehåll. Ja, faktiskt. På en skylt skriver WorldClass att de erbjuder “Gratis PT” på en rad och “konsultation” på raden under. Vad menar de då, är det gratis med PT på WorldClass? Och hur kommer konsultationen in i det hela? Visst fattar jag att de egentligen menar gratis PT-konsultation men hallå, skriv det då! Och sammansättningen “jättelågt” är lika olyckligt som “pyttestort”. Kikar man lite extra på den här bannern så läser man att man kan teckna medlemskap. Kap brukar ju oftast vara positivt, men är detta ett kap? Om nu deras copy inte kan skriva – kan deras personliga tränare något om träning? Ja, så pass hårt dragna är mina slutsatser.
12 kommentarer
Språket är jätteviktigt! Särskilt när det handlar om företag/personer/osv som kontaktar en för första gången. Då blir ju språket det första intrycket – är det någon som skriver som en kratta känns ju inte företaget/personen så himla förtroendeingivande.
Det är lika roligt varje gång man hittar särskrivningar eller felstavningar!! Själv brukar jag aldrig korrläsa texterna på min blogg utan där ploppar det fram på samma sätt som det gör i mitt huvud, men när man ska skicka ut reklamblad får man väl ändå skärpa till sig kan man tycka…
Therese – Haha! Det där såg jag faktiskt också. Jag var tvungen att googla Himalaya för att få bekräftat att det inte var jag som var ute och cyklade (jag fick inte riktigt ihop att Haiti och Himalaya skulle ligga i närheten av varandra). Och mycket riktigt, minuten efter när jag uppdaterade Aftonbladet så var det katastrof i Haiti igen, inte Himalaya. Men jag fick ju nåt att grunna på iaf. 😉
Jag satt och småflinade när jag läste det här, tänk vad skönt att det är någon mer än jag som tycker att ett företags trovärdighet faktiskt sjunker bara för att de inte kan göra något så enkelt som att korrekturläsa!
Absolut, jag håller med, det ger ett väldigt oseriöst intryck med skrivfel i reklam mm. Den här gången blev jag dock mer upprörd över rabatterbjudandet, din vikt i rabatt, HUR ORÄTTVIST ÄR DET! Så det skulle per automatik bli dyrare för mig som är 159 cm lång att träna än normalstora tjejer, för att inte tala om alla karlar. Why?! Då finns det väl bättre saker, än just tyngd, att premiera…
Jag tränar ju på Worldclass och har irriterat mig på falskt budskap i närheten av “gratis PT”. På vår hemsida står det att man får 4 coachningstillfällen som medlem! Det låter ju jättebra men jag har varit medlem i fyra åt och aldrrg hört nåt om detta så jag frågade i receptionen för ett tag sedan. Då hävdar hon att det enbart gäller för nya medlemmar och att de inte har det i Norrköping. Punkt slut. Inget mer med det. Nu känner jag att jag är lite dålig på att protestera och borde kanske klaga på detta till ägarna… 🙂
Det där är ju helt basic grejjer som man får lära sig första terminen om man läser något grafiskt. Eller har nån praktikant på wordclass gjort affischen?
Jag håller med dig till 100 %! Jag har full förståelse för att alla inte kan stava, och det är min förlust när jag struntar i att läsa bloggar skrivna av folk som stavar illa etc, men när det är reklam och andra officiella sammanhang har jag 0 överseende.
Alla är inte perfekta, men om jag känner att det är något område som jag inte behärskar fullt ut – ja då ber jag om hjälp. Skriver jag en text som ska publiceras eller liknande och känner att jag har svårt med stavningen, ja inte fan (ursäkta) publicerar jag den på måfå utan ber såklart någon läsa den!
Har ofta erbjudit mig att läsa texter etc åt andra men vet inte om folk tar illa upp :S
Jag kan inte ta saker på allvar när det är rena felstavningar eller särskrivningar. Är inte informationen viktigare än så? Inte värt besväret att låta någon som kan saken läsa och hjälpa till? Tydligen inte.
Jag har slutat förvånas.
Uh särskrivningar… 😛
Men stavas det inte “medlemskap”? Medlem-skap alltså.
Men gud, snacka om klantgrej som Prralin berättar om. Och apropå skrivfel kopplade till Haiti i tidningar så lyckades Aftonbladet blanda ihop Haiti lite på webben häromdan. “Katastrofen i Himalaya” löd rubriken. Ohno, kan man ju tänka då, ännu en katastrof! Men nej, någon lite mer uppmärksam person på redaktionen upptäckte felet och några minuter senare stod det Haiti.
Jag håller med du! Vad hände med att korrläsa? Så simla hjälpmedel och redskap som stavnings- och grammatikkontroll?
Häromdagen hade både Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland varsin helsidesannons ang att hjälpa Haiti – men de uppgav fel nummer man skulle sms:a till. (Jag såg inte annonsen själv, men jag såg de “Viktiga nyheteter”-rubrikerna som de försökte avhjälpa misstaget med på sina webbsidor…)
Det känns ju som att den annonsen borde ha EN viktig grej att prioritera – rätt nummer, rätt nummer, rätt nummer. Så att pengarna från folks goda vilja går dit de ska…
Haha. Jag är inget matematikgeni men ställer mig lite undrande till formlen som räknar ut guld-rabatten( längst upp till höger i länken).. Tre integraltecken, omega-tecknet nedsänkt och litet derivata på det när egentligen det handlar om subtraktion( minus). Känns som alt-tangenten fastnade under kampanjen;)