Jag kan förstå att man vill ha ett “coolt” och “creddigt” varumärke i pannan. Eller stort och blaffigt på bröstet, på ryggen eller vad det nu kan vara. I vissa kretsar är det hur rätt som helst med ett emblen med en ryttare och häst som en utför en sport man förmodligen är totalt ointresserad av. Men det är ju så “rätt” så man betalar gladeligen tresiffrigt för plaggen bara den där ryttaren kan skådas av alla.
Jag kan förstå allt det där – så länge varumärket speglar en “image” som man vill dela. Därför tyckte jag det var så lustigt att hitta mössor med gigantiska bokstäver som bildade namnet TENSON. Tenson? Vem köper en mössa som det står Tenson på med gigantiska bokstäver? Sedan när blev Tenson coolt. Är det överhuvudtaget coolt? Är det en miss av företaget att trycka upp mössor med sitt gigantiska varumärke på eller är det en miss av mig som inte fattat hur creddigt Tenson egentligen är?
9 kommentarer
Okej, då förstår jag hur du menar bättre! 🙂
Den enda skillnaden jag själv ser kring märkena är dock att jag har sett reklam för de du nämner, men inte för Tenson, har aldrig hört talas om Tenson faktiskt. Men det betyder inte för mig att Tenson inte har en image. Fast jag är å andra sidan inte insatt alls. 🙂
Eller så går man hela varvet runt – en del märken kan bli coola just därför att de har varit så helfel att det blir en antigrej (eller en nostalgitripp). Tänker t ex på märken som Koppartrans, Tretorn, Resteröds trikå, Fjällräven/Kånken, Bullens Pilsnerkorv (OK, annan kategori, men ändå…) etc
HAHAHA, igenkänningshumor på hög nivå. Tänker samma tanke varenda gång jag är inne på Lundhags. De har en fin nybyggd butik och deras egna kläder är helt ok så varför förknippas med Tenson?
Josefine: fast det är just det – vilken image speglar Tenson? Peak har ju i alla fall en image. Everest likaså. (TVå olika märken, två olika prisklasser)
MarathonMia: och jag har “it never snows in LA” 🙂
Sofy: då skulle man kanske lanserat mössorna EFTER det att man gjort ny entré? just nu hänger de i en outletbutik i järpen och där skapas ingen image…
Alexandra: 🙂
Sanna: ja who knows
Jag förstår din poäng, tror jag… men samtidigt tycker jag att det låter som att du talar emot dig själv.
Först pratar du om att du förstår dig på just märkeskläder om man står för den image som märket speglar… Sedan tycker du att ett okänt märke är ocoolt? Det är väl inget konstigare att ha Tenson i pannan, om man står för den image DE speglar än att ha en mössa som säger “PEAK”… eller? 😉
*fniss* jag trodde först du menade tatueringar och tänkte på Inglorious Basterds och deras sätt att märka folk… men sen såg jag att det var kläder och tänkte puh!
Min mössa med “BAD HAIR DAY” duger bra.
Äsch, kom in i matchen, tenson är ju stort! Grundades i Varberg redan 1951 men har nu satt en treårsplan på att återta sin storhet inom alpint och outdoormode. 😉
hahah det här inlägget fick mig verkligen att skratta HÖGT! Tenson, ja vem fan vill ha det i pannan?!
hehehe.. De kanske fick några reklammössor över som de hade delat ut gratis och bestämde sig för att sälja dem 😉