Jag fick ett argt mail av Sofy. Och jag har nyss läst hennes arga blogginlägg. Jag vet, det finns en Alliannons här nedanför. Snart gör det inte längre det, bara så ni vet!
Det har skrivits en hel del arga inlägg om reklam och PR. Vissa säger att de inte gillar bloggar med reklam. Själv älskar jag reklam och PR – när det är relevant! Jag tycker det är intressant när jag möter budskap, genom banners eller inlägg, om när det kommer ut nya produkter på marknaden. Om jag gillar träning, varför skulle jag inte vilja veta att Adidas kommer ut med en ny sko till exempel? Det känns som att många avskyr reklam bara för sakens skull.
Jag får ganska många mail från PR-byråer med diverse pressmeddelanden. När jag tycker att det är intressant och tror att det kan tillföra er något, då skriver jag om det. Vad jag inte gillar och aldrig kommer göra är att låta bli att skriva om att jag fått grejer gratis och låtsas om att jag köpt det. Däremot kommer jag i framtiden fortsätta att testa grejer som jag tycker verkar intressanta. Och du, brukar du klaga när du får saker i en goodie bag och tycka att det är dåligt? Jag hörde väldigt få som klagade när de fick goodie bags på Blogger Ski Camp i Åre, eller på Blogger Boot Camp i våras. Det var PR i allra högsta grad. Oj vad dessa produkter har fotats och bloggats om! Det är ofta rätt enkelt att klaga och gnälla när det kommer till andra men lätt hänt att man glömmer bort det när det kommer till en själv.
Men som sagt: jag gillar reklam när den är relevant. Och jag skriver alltid ut när jag skriver om grejer jag fått gratis. Ni blir alltså aldrig lurade hos mig.
Sådär, nu ska jag fika med Coola K!
(För er som undrar om det är en fnurra på tråden mellan mig och Sofy så är svaret nej. Jag gillar Sofy, jag tycker att hon är kul och bra på alla sätt! Och jag tycker också att det är tillåtet att faktiskt tycka olika saker utan att tycka illa om varandra!)
5 kommentarer
Hej hopp!
Om man ska låta alla nyanser gå fram… Nej, det är ingen alls fnurra på saras och min tråd, det är snarare ett juste rep skulle jag säga. mailet var inte så argt, eller var det?! Det var mer en fråga om hon visste om reklamen, om om hon visste om den, att hon gillade att den var där!?
Sen skrev jag ett inlägg som handlade om reklam och varför jag inte skulle vilja råka ha en alliannons inne hos mig. I samma inlägg förklarar jag att min grundståndpunkt är ungefär densamma som saras, dvs att jag gärna går på events, tar emot rpylar och skriver men att jag själv alltid avgör om jag skriver om dem eller ej. Jag vill inte att ni läsare ska tro att jag är rabiat och ogillar prosuktplacering om smarta och bra produkter som kan berika ett träningsfreaks liv. Nä, reklam är bra, sålänge det framgår att det är just reklam och att personen som berättar/framför den är tydlig. I mitt fall vill jag också känna att reklamen har en koppling till det jag skriver om!
Så. Man kommer alltså se “reklam” hos mig då och då framöver också, om man vill kalla det det. fast i vårt fall kanske det också handlar om “träningsupplysning” ha, ha…
Kram på er, och godnatt!
Har också tänkt på Alli reklamen men man får ju hoppas att folk tänker själv lite också. Reklam fylls vi ju med överallt, bloggar är en pyttedel. Tycker det är bra med tips om produkter, grejer så länge man gör det för läsarens skull och inte för mer grejer till sig typ. Sen får man göra sin egen tolkning om omdömmet, inlägget, produkten. Jag har förtroende för dina utlåtande om produkter iallafall!
Ja, reklam och PR är i allra högsta grad aktuellt. Jag själv får produkter ibland och skriver om dem. På ett ärligt sätt. Jag skulle aldrig hylla en produkt som jag inte gillar och kan stå för. Vissa kategorier som bantningspiller och skumma träningsredskap skulle dock gå bort 😉
Jag tycker att reklam och PR är både intressant och roligt – så länge den inte blir påträngande. Jag ogillar starkt annonsering på internet i form av stora rutor som dyker upp mitt i allt och bara är i vägen = irriterande. Däremot tycker jag det bara är roligt med lite banners och “reklamrutor” i marginalerna, då kan jag själv välja om jag vill klicka och få veta mer eller inte.
Att läsa om testade (gratis) produkter är intressant, och väldigt bra marknadsföring. Och sen får man ju ta “recensionen” med en nypa salt, om man inte “känner” den som skrivit det – dvs vet hur pass ärlig människan bakom raderna är. Hos dig har jag dock aldrig tvivlat på att du säger vad du tycker.
Jag gillar också reklam och pr. Det är halva nöjet med att läsa en träningstidning, se alla nya kläder och produkter. Det har jag absolut ingenting emot.
Jag tar tacksamt emot produkter och testar men jag är noga med att berätta att jag fått produkten och att vara ärlig med vad jag tycker. Precis som du.
Jag tycker det är viktigt att stå för det jag gör reklam för. När jag själv inte ens skulle ta i ett bantningspiller med tång känns det liksom fel att göra reklam för det. Medan reklam för ett klädmärke eller en müsli jag gillar känns helt ok.
Svamligt blev det men hoppas du förstår 🙂